vineri, 27 martie 2009

Dacia a pierdut deja dublul măririi salariale pe un an

0 mil. euro, "costul" celor 4 zile de grevă
Majorarea retribuţiei însemna doar 21 mil. euro anual
Să nu cedezi în faţa presiunilor angajaţilor nu e întotdeauna benefic companiei pe care o conduci. Încăpăţânarea de a nu mări salariile la nivelul cerut de sindicalişti a produs
administraţiei Dacia Piteşti o pagubă aproape dublă. În cele patru zile de grevă s-au pierdut nu mai puţin de 40 de milioane de euro, adică cu 19 milioane euro mai mult decât dacă staff-ul le-ar fi plătit timp de un an majorările solicitate de angajaţi. La Dacia Piteşti lucrează 12.000 de salariaţi, revendicările acestora referindu-se la o majorare salarială de 550 lei. Un calcul simplu ne arată că pentru Dacia majorarea salarială pe un an ar fi însemnat cheltuieli suplimentare de 21 de milioane de euro...
În urma negocierilor de luni, administraţia le-a oferit o creştere de 12 la sută a salariului mediu brut, iar pentru angajaţii cu salariul minim o majorare de 18,5 la sută. În sprijinul deciziei lor, reprezentanţii patronatului au susţinut că adunând toate cererile salariale solicitate de sindicat s-ar ajunge la o creştere de peste 70 la sută, lucru care nu poate fi luat în calcul, în condiţiile în care Dacia are de recuperat în continuare pierderi de 61 de milioane de euro.
După ce s-a finalizat mitingul, administraţia SC Automobile SA Piteşti a reînnoit oferta, propunând o creştere de 16,7% a salariului mediu brut, dar şi o alternativă la lucrul în tură continuă, respectiv constituirea unei a patra echipe care să lucreze sâmbăta şi duminica. "Astăzi am găsit soluţia constituirii celei de-a patra echipe care să lucreze 12 ore sâmbăta şi 12 ore duminica, fiind vorba despre oameni nou angajaţi", a spus directorul de comunicare al SC Automobile SA Piteşti, Liviu Ion.
Oferta asigură fiecărui angajat o majorare a veniturilor cu cel putin 250 de lei brut pe lună, adică 171 de lei net pe lună.
La aceasta se adaugă o primă lunară pentru rezultatele anului 2007 de 8,33 la sută din salariul de bază individual brut lunar, cu un minim de 94 de lei brut/lună, care va fi acordată de la 1 ianuarie 2008.
"Cifrele de la negociere sunt măsluite"
Mitingul de protest de la Mioveni, la care au participat peste 9.000 de angajaţi ai Dacia, s-a încheiat ieri în jurul orei 13,30, când manifestanţii au cântat şi au dansat "Hora Unirii". În semn de solidaritate, alături de ei s-au aflat şi sindicaliştii de la Federaţia Univers, cei ai Poştei Române din Bucureşti, Dâmboviţa, Dolj şi Olt, filialele BNS Olt şi Dolj, Sindicatul Automobile Craiova, Sindicatul Arcelor Mittal Galaţi şi reprezentanţi ai Sindicatului CGD Cleon Renault din Franţa.
"Sunt patru zile de când faceţi grevă şi am înţeles că sunt pierderi zilnice de 10 milioane euro. Sunt deci 40 de milioane de euro pierderi. Nu era oare mai bine decât să aibă aceste pierderi administraţia să pună mâna să negocieze cu sindicatul? Este o întrebare la care normal că răspunsul este da, dar este o întrebare care ridică şi un semn de întrebare. Dacă oamenii ăştia îşi permit să piardă zece milioane de euro zilnic, înseamnă că cifrele pe care ni le-au prezentat la negociere sunt măsluite. Eu vă spun că deja au probleme cu fabricanţii de subansamble şi dacă începe să se producă pe stoc şi să fie pierderi mari va fi rău. Ei încearcă să vă păcălească şi vă rog să nu plecaţi urechea la dezinformări", le-a spus de la tribună Dumitru Costin, liderul BNS.
Amintind că în 1990, când a fost cumpărată uzina care avea 28.000 de angajaţi, se produceau anual 100.000 de maşini, Costin a spus că acum, deşi sunt 12.000 de salariaţi, se produc 200.000 de maşini. "Au plecat 16.000 de oameni, au plecat susţinuţi financiar
de statul român. A crescut productivitatea, sunteţi mai buni şi mai eficienţi şi totuşi în buzunarul vostru nu se vede", a susţinut preşedintele Blocului Naţional Sindical.
Logan - "vaca de muls" a Renault
Antonio de Almeida, reprezentantul sindicatului francez CGD Cleon Renault, s-a adresat şi el mulţimii, spunând că "salariaţii români nu sunt nebuni". "Uzina de la Piteşti se comportă foarte bine, succesul Logan este foarte mare şi noua vacă de muls a Renault generează enorme profituri. Fabrica de maşini nu trebuie să rimeze cu salarii mici şi o viaţă mizerabilă. Salariaţii trebuie să lupte alături de noi pentru condiţii de viaţă. Voi vă cereţi drepturile, iar administraţia Renault trebuie să negocieze şi să plătească muncitorii de la Dacia. Şi în Franţa, dar şi în România ne luptăm cu acelaşi patron şi vom învinge", a spus, citat de Mediafax, Antonio de Almeida.
La rândul său, viceliderul sindical de la Dacia, Ion Iordache, a spus că greva generală nu este o glumă şi că va dura "de la Paştele francezilor la Paştele nostru".
Revendicările
Negocierile dintre patronat şi sindicat s-au terminat miercuri, administraţia oferind muncitorilor 12 lei brut în plus
faţă de ultima ofertă şi o creştere salarială de 3,9% din luna ianuarie pentru personalul TESA. Cele mai importante revendicări ale sindicaliştilor de la Dacia vizează majorarea de salariu cu 350 de lei începând cu 1 ianuarie 2008 şi cu 200 de lei începând cu 1 iunie 2008, participarea la profit cu o cotă de 5-10% din câştigul net al societăţii, mărirea primelor de Paşte şi de Crăciun şi a primei de vacanţă, majorarea primei pentru Ziua constructorului de maşini, acordată în luna septembrie, cu o valoare de 200 de lei, acordarea unor facilităţi pentru salariaţii care achiziţionează maşini sau piese Renault, în sensul unei reduceri de 15% la facturare.
Tăriceanu: Întreprinderea îşi permite o majorare de salarii
Aflat în vizită la Drobeta Turnu Severin, premierul Călin Popescu Tăriceanu n-a pierdut ocazia de a face remarci sarcastice la adresa sindicaliştilor Dacia Piteşti. Cerând angajaţilor "să nu mulgă vaca până nu dă lapte", Tăriceanu a declarat că greva salariaţilor de la Dacia este o problemă care vizează strict conducerea şi sindicatul uzinei, pentru că unitatea este privatizată.
"Guvernul nu are niciun cuvânt de spus în această problemă, dar înţelege dorinţa angajaţilor de a avea venituri mai mari", a spus el, citat de Mediafax. Întrebat ce a vrut să spună, premierul a zâmbit cu subînţeles şi a răspuns că îi lasă pe ziarişti să reflecteze la semnificaţia proverbului.
"Întreprinderea poate să îşi permită o majorare de salarii, dar fără ca aceasta să pericliteze siguranţa economică şi financiară a societăţii", a adăugat premierul.