joi, 19 februarie 2009

«Rabla» reloaded, justificare pentru taxa auto

Programul “Rabla” va incepe in acest an in luna aprilie, 16.500 de autoturisme uzate urmand sa fie inlocuite cu altele noi, a anuntat ministrul mediului, Sulfina Barbu. Masura va fi un argument al autoritatilor in lupta pentru mentinerea taxei de inmatriculare.

Guvernul a aprobat, ieri, propunerea ministrului mediului, Sulfina Barbu, de continuare a programului «Rabla», incepånd cu luna aprilie. Decizia a fost luata cu numai trei zile inainte de vizita la Bucuresti a expertilor europeni specializati in taxe si impozite. Miza discutiilor va fi controversata taxa auto de prima inmatriculare. Programul «Rabla» va fi „asul din måneca“ al autoritatilor romåne in incercarea de a convinge UE ca taxa de inmatriculare trebuie mentinuta. Tot ieri, ministrul finantelor, Sebastian Vladescu, a anuntat ca firma Renault va primi ajutoare de stat pentru construirea unui centru de tehnologie.

Guvernul a aprobat, in sedinta de ieri, continuarea programului «Rabla» si în acest an, începând cu luna aprilie, spre deosebire de anii anteriori, cand devenea functional la sfarsitul lunii iunie sau inceputul lunii iulie. Pentru programul de innoire a parcului national auto vor fi alocati 49,5 milioane RON (aproape 15 milioane de euro), ceea ce inseamna un numar maxim de 16.500 de masini care vor intra in program.

„Am demarat mai devreme programul pentru ca si cetatenii sa aiba timp
sa obtina credite“, a justificat ministrul mediului graba adoptarii actului normativ. Beneficiarii primei de casare, care va fi tot de 3.000 RON, trebuie sa îndeplineasca aceleasi conditii ca în anii anteriori: sa detina in proprietate sau din mostenire un autoturism cu o vechime de cel putin 12 ani, care va fi predat pentru a fi casat. Apoi, proprietarul va cumpara o masina noua de la un producator autorizat, beneficiind de prima de casare.

Argumentul perfect pentru mentinerea taxei auto
Graba cu care autoritatile vor sa reinceapa programul de innoire a parcului national auto are si o motivatie: peste trei zile, oficialii europeni vor decide, impreuna cu autoritatile romane, soarta controversatei taxe de prima inmatriculare. Guvernul Tariceanu va utiliza un argument mai convingator in favoarea mentinerii taxei auto decat tinerea sub control a poluarii: cheltuirea a 49,5 milioane RON de la bugetul de stat pentru innoirea parcului auto.
Atat ministrul mediului, cat si premierul Calin Popescu Tariceanu au pledat in favoarea mentinerii taxei de prima inmatriculare invocand, in repetate randuri, ca argumente stimularea productiei auto si milioanele de euro investite in programul «Rabla», care ar deveni o investitie inutila daca taxa auto nu s-ar mentine. „Prefer sa am o productie de vehicule în România si care genereaza locuri de munca, exporturi si plateste taxe la buget, decât sa favorizez importul de vehicule second-hand. Vreau ca UE sa înteleaga ca România nu este cimitirul de masini al Europei“, declara, recent, Tariceanu.

Dacia santajeaza, Guvernul se conformeaza
Guvernul, prin ARIS, va negocia cu compania Renault, în cadrul unui memorandum, acordarea unor ajutoare pentru firma franceza în perspectiva deschiderii unui centru de tehnologie la Titu, investitie care se ridica la 450 milioane de euro, a anuntat, ieri, ministrul finantelor, Sebastian Vladescu. „Negocierile, în baza unui memorandum, se vor încadra în reglementarile UE ale ajutorului de stat. Deocamdata am stabilit domeniile în care vom negocia o serie de facilitati, respectiv cel fiscal, al resurselor umane, infrastructura si protectia mediului“, a explicat Vladescu. Acesta a afirmat ca nu s-a stabilit daca ajutorul de stat acordat companiei franceze se va încadra în limita a 50% din investitie sau va fi inferior acestui nivel.

Decizia de ieri a Guvernului nu a fost una neasteptata, avand in vedere ca oficialii de la grupul francez Renault, sustinatori ferventi ai taxei de prima inmatriculare, au lansat atacuri dure la adresa celor care nu sustin mentinerea acesteia. François Fourmont, presedintele Dacia, a atras atentia Guvernului ca eliminarea taxei de prima inmatriculare ar avea efecte dramatice pentru industria romaneasca: zeci de mii de oameni concediati si peste un milion afectati direct, poluare cauzata de rablele care vor intra in tara si o industrie auto in declin.